امروز چهارشنبه  ۲۱ شهريور ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۵/۲۵- ۱۷:۲۹ - مشاهده: ۶۹

برگزیدگان نخستین جشنواره #171نقش دوستی#187 ایران و روسیه تجلیل شدند

برگزیدگان نخستین جشنواره مشترک نقاشی هنرمندان ایران و روسیه با عنوان #171نقش دوستی#187 که توسط رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان برگزار شده بود، در آیینی در آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای مسکو تجلیل شدند.

در این آیین که شامگاه چهارشنبه با حضور "کاظم جلالی"، سفیر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، برخی فعالان عرصه فرهنگی و هنرمندان دو کشور نیز حضور داشتند.

در این آیین، نمایشگاه آثار منتخب جشنواره شامل 100 اثر هنرمندان ایرانی و 100 اثر هنرمندان روسی که به انتخاب هیأت داوران برگزیده شده‌اند و همچنین ۴۰ اثر از استادان برجسته آغاز به کار کرد.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه درباره فرایندهای برگزاری جشنواره مشترک نقاشی هنرمندان جوان دو کشور گفت: این جشنواره تیرماه 1403 با انتشار فراخوانی آغاز به کار کرد و در مدت تعیین شده، افزون بر 600 اثر به دبیرخانه جشنواره در تهران و مسکو ارسال شد.

مسعود احمدوند ادامه داد: در این جشنواره، هنرمندان روسی درباره ایران و هنرمندان ایران درباره روسیه، آثاری را خلق کرده‌اند.

وی ادامه داد: نمایشگاه آثار منتخب به مدت یک ماه در مسکو برپا خواهد بود و پس از آن، آثار منتخب به مدت یک ماه در هر یک از شهرهای سن‌پترزبورگ و کازان به نمایش درخواهند آمد.

رایزن فرهنگی ایران همچنین گفت:‌ آثار منتخب سپس به ایران ارسال خواهد شد و در هر یک از شهرهای تهران، اصفهان و شیراز به مدت یک ماه در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهند گرفت.

رئیس آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای مسکو نیز در سخنانی در این آیین گفت: پیش از این ما میزبان نمایشگاه‌هایی از آثار هنرمندانی بودیم که مخاطبان را با تاریخ و فرهنگ روسیه آشنا می‌کردند اما امروز این افتخار را داریم و مایه مسرت ما است که در این آکادمی، آثار نقاشان ایرانی را ببینیم و مشاهده کنیم.

ویاچسلاو ژیلواکوف افزود: آثار نقاشی به نمایش درآمده در این نمایشگاه، بیانگر سطح بالای هنرمندان دو کشور است و گویای آن بود که ایران و روسیه از نقاشان برجسته‌ای برخوردار هستند.

رئیس آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای مسکو گفت:‌ نمایشگاه آثار منتخب جشنواره مشترک دو کشور به مدت یک ماه در این آکادمی‌برپا خواهد بود و نه تنها برای دانشجویان ما، بلکه توجه همه اهالی مسکو را به خود جلب توجه خواهد کرد.

ژیلواکوف اظهار داشت: این جشنواره می‌تواند سرآغاز دوباره برای تحکیم پیوندهای مردم دو کشور بزرگ روسیه و ایران و به عنوان نشان برجسته دوستی دو کشور تأثیرگذار باشد.

 در این آیین که با یادکردی از سرگی آندریاکا هنرمند جوان نقاش فقید روسیه همراه بود،‌ نفرات برتر جشنواره تجلیل شدند. به برگزیدگان جوایز نقدی و غیرنقدی همچون سفر به ایران و روسیه اهدا شد.

جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در این آیین از یک هنرمند روس که چهره شهید آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور شهید کشورمان را نقاشی کرده بود، به صورت ویژه تقدیر کرد.

در ادامه این آیین، شورای مفتیان روسیه نیز از یک هنرمند ایرانی که تصویری از مسجد جامع مسکو را نقاشی کرده بود، تجلیل کرد و هدیه راویل عین الدین مفتی اعظم روسیه به این هنرمند تعلق گرفت.

جشنواره «نقش دوستی» به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و با همکاری آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای سرگئی آندریاکا و همچنین وزارتخانه‌های فرهنگ و امور خارجه دو کشور برگزار شد.

امور اجرایی دبیرخانه این جشنواره را در روسیه «گالری هنری ساره» و در ایران «گالری آرتیبیشن» برعهده دارند. 

*نفرات برتر به انتخاب هیأت داوران*

رتبه اول از ایران: فاطمه آشتیانی با موضوع سنت‌پترزبورگ، برنده جایزه ٢٠٠٠ یورویی

رتبه اول از روسیه: سوتلانا زوباروا با موضوع حرم حضرت معصومه (س)، برنده جایزه ٢٠٠٠ یورویی

رتبه دوم از ایران: پوریا زرشناس با موضوع داستایوفسکی در مسکو، تور یک هفته‌ای به مسکو از طرف گروه توریستی ماکان

رتبه دوم از ایران: مسعود اسدی‌کرم با موضوع ریاضیدان معروف روسی نیکولا لباچوفسکی، تور یک هفته‌ای به مسکو از طرف گروه توریستی ماکان

رتبه دوم از روسیه: اولگا میخاسوا با موضوع گل رزی از باغچه، تور کامل یک هفته سفر به ایران از طرف گروه توریستی ماکان و شرکت مسافرتی تریپ تو پرشیا

رتبه دوم از روسیه: دیانا اسلیپسکایا با موضوع لباس بانوان قشقایی، تور کامل یک هفته به ایران از طرف گروه توریستی ماکان و شرکت مسافرتی تریپ تو پرشیا

 

نفرات برتر به انتخاب آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای مسکو

 آلینا خاتکو با موضوع افسانه اصفهانی

تانزیلیا ناسونوا با موضوع مسجد امام اصفهان

مارینا آندریاکا با موضوع آخرین پرتو خورشید

کسینیا اسپیریدونوا با موضوع میراث پرشیا

النا کولیچفسایا با موضوع صبحگاه در شهر تاریخی

مرتضی تکلو با موضوع زمستان در سنت پترزبورگ

 

 

 

 

 

تصاویر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما