امروز سه شنبه  ۲۷ شهريور ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۶:۲۷ - مشاهده: ۶۷

مذاکرات سطح بالای امنیتی ایران با روسیه و اعضای بریکس در روسیه

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که برای شرکت در اجلاس مقام‌های عالی امنیتی کشور‌های عضو گروه بریکس به روسیه سفر کرده است، مذاکرات دوجانبه امنیتی با همتای روسی و دیگر مقامات بلندپایه شرکت کننده در این اجلاس معتبر بین‌المللی را کلید زده است.

 علی‌اکبر احمدیان، نماینده رهبرمعظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، پیش از آغاز رسمی چهارمین اجلاس مقام‌های عالی امنیتی بریکس در پایتخت اقتصادی روسیه، مذاکرات فشرده‌ای با سرگئی شایگو، همتای روسی و دیگر مقام‌های شرکت کننده در این اجلاس را آغاز کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان که روز سه‌شنبه با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران، رئیس کمیته روابط خارجی دولت سن‌پترزبورگ و جمعی از مقامات شورای امنیت ملی روسیه وارد این شهر شده بود، از همان بدو ورود، با مقام‌های سیاسی و امنیتی شرکت در اجلاس وارد مذاکره شد.

یکی از مهمترین دیدار‌های روز نخست سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به روسیه، دیدار و رایزنی با همتای روسی وی بود.

علی‌اکبر احمدیان و سرگئی شایگو، دبیران شورای امنیت ملی ایران و روسیه در این ملاقات طولانی، درباره طیف وسیعی از موضوعات منطقه‌ای، بین‌المللی و دوجانبه، از جمله سفر آتی رئیس جمهور کشورمان به روسیه و شراکت راهبردی تهران و مسکو، در آستانه تکمیل موافقتنامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور رایزنی کردند.

در این بین ماجرای زنگزور که این روز‌ها به بحث داغ محافل سیاسی و رسانه‌ای تبدیل شده است، یکی محور‌های گفتگوی مقامات عالی امنیتی ایران و روسیه بود.

سرگئی شایگو دبیر شورای امنیت ملی روسیه در دیدار با علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، بر سیاست قطعی و ثابت کشورش در مورد زنگزور تاکید کرد و گفت: روسیه بر توافقات پیشین با تهران درخصوص زنگزور پایبند است و سیاست مسکو در این زمینه هیچگونه تغییری نکرده است.

سرگئی شایگو افزود: روسیه در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی، از حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند.

نماینده رهبر معظم‌ انقلاب در شورای عالی امنیت ملی همچنین با «الکساندر وولین» معاون نخست وزیر روسیه وارد مذاکره شد.

تعمیق همکاری‌های دوجانبه و نیز استفاده از ظرفیت سازمان‌هایی همچون بریکس و شانگهای، به منظور مقابله با یکجانبه‌گرایی و تقویت چندجانبه‌گرایی در شرایط ایجاد نظم‌نوین جهانی، از محور‌های رایزنی علی‌اکبر احمدیان و الکساندر وولین بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه با خانم «وانتشاونی» وزیر مشاور ریاست جمهوری آفریقای جنوبی، که کشورش از اعضای اصلی گروه بریکس به‌شمار می‌رود، دیدار و درباره توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه اقتصادی و تجاری، علم و فناوری، صنعت و معدن و نیز همگرایی در صحنه‌های بین‌المللی گفتگو کرد.

 احمدیان، از مواضع آفریقای جنوبی در قبال محکومیت نسل‌کشی و جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه و حمایت قاطعانه از ملت مظلوم فلسطبن تمجید کرد.

چهارمین اجلاس مقام‌های عالی امنیتی بریکس روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه برگزار می‌شود و دبیرشورای عالی امنیت ملی کشورمان از سخنرانان نشست افتتاحیه این اجلاس است.

علی‌اکبر احمدیان همچنین در حاشیه این اجلاس بین‌المللی با دیگر مقامات بلندپایه سیاسی و امنیتی کشور‌های عضو گروه بریکس دوجانبه دیدار و رایزنی خواهد کرد.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما