امروز جمعه  ۳۰ شهريور ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۶/۲۸- ۱۸:۴۷

استقبال بریکس از پیشنهاد ایران در زمینه ایجاد زیرساخت مشترک داده‌های مکانی

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور در سخنانی در سومین نشست گروه بریکس در زمینه فناوری‌های موقعیت مکانی و کاربرد آنها به میزبانی مسکو پایتخت روسیه، ضمن تشریح دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در این عرصه، پیشنهاد ایجاد زیرساخت مشترک داده مکانی (BRICS SDI ) را مطرح کرد که با استقبال کشورهای عضو همراه شد.

 روز سه‌شنبه هیأت اعزامی سازمان نقشه‌برداری کشور به مسکو، علی جاویدانه که بنا به دعوت رسمی سرویس فدرال ثبت ایالتی، کاداستر و نقشه‌برداری روسیه (Rosreestr) به روسیه سفر کرده است، در سخنانی در این نشست، اهمیت انکارناپذیر نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی در تحقق توسعه پایدار را یادآور شد.

وی گفت: به ‌اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات اعضای گروه بریکس در این اجلاس، کمک شایان توجهی در راستای دستیابی به اهداف این گروه خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: این همکاری و هم‌افزایی نه تنها موجب افزایش قابلیت‌های فنی نقشه‌برداری مشارکت‌کنندگان خواهد شد، بلکه موجب انسجام و شتاب‌بخشی به توسعه پایدار در سراسر کشورهای عضو است.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور همچنین اظهار داشت: نقشه و اطلاعات مکانی از ابزارهای حیاتی در توسعه پایدار جوامع هستند که داده‌های مورد نیاز برای تصمیم‌گیری آگاهانه، برنامه‌ریزی موثر و رشد اقتصادی را فراهم می‌کنند. بنابراین، این کارگروه نقشی محوری در تحقق اهداف بریکس ایفا می‌کند.

رامین پاپی رئیس اداره ژئوپورتال ملی سازمان نقشه برداری، جاویدانه را در این نشست دو روزه که سه‌شنبه 27 شهریورماه 1403 به کار خود پایان می‌داد،  همراهی می‌کرد.

در این نشست، نمایندگان سازمان نقشه‌برداری کشور، اقدامات، توانمندی‌ها و دستاوردهای جدید این سازمان را در زمینه‌ فناوری‌های نوین از جمله تصویربرداری‌ هوایی، نقشه‌برداری زمینی و بنیادی، آبنگاری، راهبری زیرساخت اطلاعات مکانی و تحلیل‌های مکانی کاربردی ارائه کردند.

هیأت کشورمان موضوعات مختلفی از جمله پیشنهاد ایجاد زیرساخت مشترک داده مکانی (BRICS SDI ) را مطرح کردند که با استقبال شرکت‌کنندگان در این نشست همراه و مقرر شد که مقدمات اجرایی شدن این پیشنهاد انجام شود.

روز سه‌شنبه همزمان با دومین روز برگزاری این نشست، متن تفاهم نامه گروه کاری اطلاعات مکانی با مشارکت فعال نمایندگان ایرانی نهایی شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما